Szkoła z klasą  |  Organizatorzy  |  Nauczyciel z klasą  |  Akademia  |  Znajdź szkołę  |  Projekty!  |  Logowanie  |  Gazetki  |  Procent!  |

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młodojewie




Zadanie 3

Szef zespołu zadaniowego: Urszula Tucholska - nauczyciel nauczania zintegrowanego
Członkowie zespołu zadaniowego: Wiesława Walerczyk - nauczyciel matematyki, Krzysztof Sobczak - nauczyciel wychowania fizycznego, Wioletta Lorencka - matka ucznia klasy V, Michał Andrzejewski - uczeń klasy VI


ZASADA 3 Szkoła uczy myśleć i rozumieć świat

Szkoła uczy twórczego i krytycznego myślenia, pomaga zrozumieć świat i rozwiązywać realne problemy.


Szkoła uczy twórczego i krytycznego myślenia, pomaga zrozumieć świat i rozwi zywać realne problemy.

Zadanie 3 C: Festiwal nauki

1. Kto pracował nad zadaniem?
Nad zadaniem pracował szef zespołu zadaniowego - Urszula Tucholska - nauczycielka nauczania zintegrowanego - wraz z członkami zespołu: Wiesława Walerczyk - n-l matematyki, Krzysztof Sobczak - n-l wychowania fizycznego, Wioletta Lorencka - matka ucznia kl V, Michał Andrzejewski - uczeń kl. VI. Poszczególne zadania i sprawozdania opracował szef zespołu zadaniowego. Sprawozdanie zamieściła w internecie Wiesława Walerczyk.

2. Festiwal w skrócie: program i uczestnicy
Festiwal Nauki został zorganizowany i przeprowadzony w całości. Efekty naszej pracy są zadawalające. Już teraz uczniowie pytają nad czym będziemy pracować w przyszłym roku. Cieszymy się z tego bardzo. Zaszczepiliśmy bowiem w nich chęć twórczego myślenia połączone z dobrą zabawą i nauką. Planujemy w przyszłości powtórzyć coś podobnego, ale w innej formie. Z pracy nad festiwalem wysuwają się też wnioski dla nas organizatorów. Myślimy, iż łatwiej nam byłoby umieścić takie przedsięwzięcie w murach naszej szkoły. Festiwal Nauki odbył się w niedzielę 30.05.2004 w godzinach 14.30-21.00 na terenie Boiska Sportowego w Młodojewie i połączony był z festynem środowiskowym. Rozpoczął się od przedstawień, które były przeplatane tańcami, śpiewem i quizami. Później uczestnicy festiwalu mogli odwiedzać stoiska i zapoznać się z prezentacjami dzieci. Można też było zadbać o swoje zdrowie: zmierzyć ciśnienie krwi i zbadać poziom cukru, odwiedzić stoiska z grillem i napojami, spróbować swoich sił w różnych konkurencjach sportowych. Festiwal zakończyła wspólna zabawa taneczna. W trakcie festiwalu odbywała się loteria fantowa zorganizowana przez Radę Rodziców. Naszemu festiwalowi przyświecało szczytne hasło: "W Europie czysto i zdrowo". Wokół tego hasła przygotowano następujące projekty: - koło "Mały Europejczyk" - pokaz połączony z degustacją potraw różnych krajów europejskich. - koło taneczne - tańce regionalne i europejskie, - koło teatralne - przedstawienie pt. "Wakacje z duchami". - kl. II - przedstawienie pt. "Ekologiczną drogą w Unii Europejskiej"- kl. I - taniec motyli.- kl. III - quizy nt. "Bezpiecznie i zdrowo"- kl. IV - VI - efekty pracy prezentacji multimedialnej pt. "Gwiazdy sportu Europy i Świata dawniej i dziś"-kl. VI - przygotowała stanowisko prezentujące szkołę i miejscowość. Można tam było obejrzeć prace wykonane przez uczniów np. rysunki i projekty nt. historii, geografii i zabytków Młodojewa. Tam też można było zajrzeć do kronik szkoły i Księgi Patrona.- kl. VI - wydała gazetkę klasową jednodniówkę o następującej tematyce: przyroda, w której żyję, gwiazdy sportu, świat komórek, świat mody, świat roślin i zwierząt. W festiwalu uczestniczyli wszyscy uczniowie, nauczyciele, pracownicy, wielu rodziców i ich rodziny. Przybyli także: Wójt Gminy Słupca - p. G. Kazuś, zastępca wójta - p. K. Kujawa, sekretarz Gminy Słupca - p. K. Kosmowski, proboszcz tutejszej parafii - ks. K. Brud, radni naszej gminy - p. S. Banaszak i p. L. Michałowicz,Komendant Gminny OSP.

3. Jakie prezentacje przygotowali uczniowie?

3.1. Streszczenie prezentacji 1
Członkowie szkolnego kółka "Mały Europejczyk" pod kierunkiem A Boderek na zajęciach podjęli decyzję, że na festiwalu zaprezentują pokaz połączony z degustacją potraw różnych krajów europejskich. Prace zapoczątkowała debata nad wyborem odpowiednich potraw. Chodziło o to, aby były one charakterystyczne dla danego państwa, jednocześnie smaczne i łatwe w przygotowaniu. Ostatecznie wybór padł na: żurek staropolski z kiełbasą - potrawa polska, leczo - potrawa węgierska, tosty angielskie - potrawa angielska, sałatka grecka - z serem feta - potrawa grecka, spaghetti - potrawa włoska. Następnie poczyniono starania, aby pozyskać potrzebne produkty. Część została zakupiona, a część produktów zaoferowali sponsorzy. W dniu festiwalu od rana rozpoczęto przygotowywać wybrane potrawy. Nie obyło się bez pomocy pań pracujących w szkolnej stołówce. O godzinie 14.00, a więc na kilka minut przed rozpoczęciem festiwalu potrawy zostały przewiezione na stadion. Tam w specjalnie przygotowanym namiocie w naczyniach jednorazowych rozdawano je do degustacji. Zainteresowanie naszym stoiskiem było ogromne. Z przygotowanych potraw najszybciej "rozeszła się" sałatka grecka. Wiele osób pytało nawet o przepisy i sposób przygotowania.

3.2. Streszczenie prezentacji 2
Uczniowie kl II pod kierunkiem A. Kuraszyk zaprezentowali przedstawienie pt. "Ekologiczną drogą w Unii Europejskiej". Przygotowania rozpoczęto od ułożenia planu przedstawienia. Później uczniowie na szarych papierach wykonali plakaty nt. "Co daje nam las". Następnie zastanawiali się i tworzyli na kartonach w kształcie liści swoje pomysły na zagospodarowanie odpadów np. :Likwidujemy dzikie wysypiska śmieci!", "Zabezpieczamy składowiska śmieci!", "Recykling- sposób wykorzystania odpadów i surowców wtórnych!". Wypracowane materiały posłużyły jako dekoracje do przedstawienia. W trakcie przedstawienia ekologicznie przebrani uczniowie zaprezentowali piosenki, ekologiczne humory z zeszytów szkolnych i ekologiczne sałatki. Odbył się także pokaz mody ekologicznej. Na wybiegu ukazały się: pani w stroju wieczorowym - ubrana w czarne reklamówki, pani w stroju porannym - ubrana w butelki plastikowe po napojach, pani w stroju dziennym - ubrana w kartony i papiery, pani w stroju podwieczorkowym - jej ubranie uszyte było z materiałów różnego gatunku, dziecko ubrane w opakowania po lekarstwach - prezentowało stój dziecięcy, oraz pan prezentujący strój na każdą okazję - ubrany w puszki po piwie. Przedstawienie kończyło się Ekologicznym Teleexpressem, gdzie Eko-dziennikarz podawał informacje o tematyce ekologicznej oraz apelował "O nasze czyste, dobre myśli i serca". Myśl ekologiczną posiadało też przedstawienie pt. "Spotkanie z duchami." przygotowane przez uczniów z kółka teatralnego prowadzone przez B. Górską . Na zajęciach przygotowano odpowiednią dekorację - styropianowe kamienie, krzaczki z bibuły i patyków oraz malowane w tle drzewa. Było słychać muzykę lasu, szum morza i śpiew ptaków. Uczniowie prezentowali niewłaściwe zachowania dzieci - hałas w lesie, śmiecenie w górach, niszczenie roślin na łące i nieposłuszeństwo wobec rodziców nad morzem. Dopiero spotkania kolejno z Duchem Gór, z Duchem Lasu, Duchem Morza i Duchem Łąki przestrzega przed złym postępowaniem przeraża i daje nauczkę. Na zakończenie Duchy i prowadzący życzą udanych i bezpiecznych wakacji.

3.3. Streszczenie prezentacji 3
Do ciekawych należała prezentacja "Gwiazdy sportu Europy i Świata dawniej i dziś" Uczniowie (Michał kl. VI, Łukasz kl. VI, Robert kl. VI, Sylwia kl. VI, Ewa kl. VI, Daria kl. VI, Kamil kl. VI, Jakub kl. V, Norbert kl. V, Sławomir kl. V, Hubert kl. V, Daria kl. V, Kasia kl.V, Kamil kl. IV, Anna kl. IV, Karolina kl. IV ) pod kierunkiem nauczyciela informatyki p. W. Walerczyk przygotowali prezentację w programie Microsoft Power Point. Prezentacja była przygotowywana metodą projektów. Uwzględniała ona zainteresowania dzieci sportem. Prezentację tworzy 156 slajdów, na których przedstawiono sylwetki 24 sportowców: Niklas Alexandersson, Franc Beckenbauer, David Beckham, Raul Gonzalez Blanko, Zbigniew Boniek, Marek Citko, Kazimierz Deyna, Jerzy Dudek, Andrzej Hołota, Kazimierz Górski,Robert Korzeniowski, Jacek Krzyżówek, Grzegorz Lato, Adam Małysz, Roy Makaty, Diego Armando Maradona, Andreas Moller, Dirk Nowitzki, Edson Avantez Pele, Alessandro Del Piero, Michel Platini, Luiz Ronaldo Andrij Szewczenko, Jan Tomaszewski, Zinedine Zidane. Uczniowie pracowali w grupach dwuosobowych. Każda grupa wybrała i zbierała dane o wybranym sportowcu, przedstawiała krótko jego życiorys, gromadziła plakaty, zdjęcia, rysunki,. notowała osiągnięcia danego sportowca. Następnie dokonywała wyboru szaty graficznej oraz animacji poszczególnych slajdów Autorzy zastosowali ciekawe rozwiązania graficzne, zamieścili wiele ilustracji i objaśnień tekstowych. Uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami opartymi o zdobyte umiejętności na lekcjach informatyki. Zostały również wykonane plakaty prezentujące slajdy z wybranymi sportowcami Europy i Świata, zaprezentowane na Festiwalu Nauki, który odbył się w dniu 30.05.2004. Prezentacja odbyła się przed rodzicami, nauczycielami i uczniami w sali komputerowej.

4. Jak to widzą uczniowie?
Zespół zadaniowy wysłuchał wielu wypowiedzi na temat festiwalu. Wszystkie były pozytywne i gorąco propagowały taką ideę promocji szkoły. Kasia, kl. V: "Najbardziej podobały mi się tańce ludowe prezentowane przez uczniów naszej szkoły. Tancerze mieli takie piękne stroje. Cieszę się, że każdy może pokazać to, co w nim jest najlepsze." Natalia, kl. VI- najbardziej zapamiętała rywalizację sportową i rekreacyjną w konkurencjach sprawnościowych. "Można było się wykazać nie tylko siłą ale i sprawnym okiem - Pajacyk - czy równowagą - Żółwia jazda rowerem-. Zajęłam III miejsce w rzucie lotkami i otrzymałam piękny dyplom i skakankę". Marcin, kl. II - "Cieszę się, że taki festiwal odbył się w naszej szkole. Mogłem pochwalić się swoimi rysunkami. Były umieszczone na tablicach w namiocie "Moja szkoła, moja miejscowość". Najciekawsze dla mnie były projekty o naszej miejscowości. Oglądałem tam mapy naszej okolicy oraz zdjęcia zabytków znajdujących się w naszym kościele. Dowiedziałem się o nim wielu ciekawych rzeczy." Michał, kl. VI - "Myślę, iż Festiwal Nauki był jedną z ciekawszych imprez w naszej szkole. Wszyscy włożyli w to wiele wysiłku, ale i efekt był wspaniały. Uczniowie i nauczyciele pokazali na co ich stać. Jest to wspaniała promocja naszej szkoły i nas uczniów. Dla mnie najciekawsza była degustacja potraw. Mogłem spróbować nowych innych potraw i czegoś dowiedzieć się o państwie, z którego pochodzą."

5. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy, co planujemy?
Festiwal Nauki został zorganizowany i przeprowadzony w całości. Efekty naszej pracy są zadawalające. Już teraz uczniowie pytają nad czym będziemy pracować w przyszłym roku. Cieszymy się z tego bardzo. Zaszczepiliśmy bowiem w nich chęć twórczego myślenia połączone z dobrą zabawą i nauką. Planujemy w przyszłości powtórzyć coś podobnego, ale w innej formie. Z pracy nad festiwalem wysuwają się też wnioski dla nas organizatorów. Myślimy, iż łatwiej nam byłoby umieścić takie przedsięwzięcie w murach naszej szkoły.

6. W jakim stopniu udało nam się zaangażować uczniów i rodziców w realizację zadania?
Każde zadanie wymagało wiele wysiłku i wspólnej pracy. Nauczyciele starali się tak pokierować pracę, aby każdy uczeń czuł się potrzebny, miał swój wkład w powstawanie projektów. Wiele prac uczniowie wykonali w grupach: część tworzyła dekoracje, inni uczyli się ról, jeszcze inni odwiedzali strony internetowe. Często też kontaktowali się ze sobą i właśnie tu dochodziło do polemik czy prawdziwej "burzy mózgów". Niektóre projekty byłyby wprost nie do osiągnięcia bez pomocy rodziców np.: pokaz mody ekologicznej w kl II. Rodzice pomagali wykonywać stroje do przedstawień czy tańców. Pomagali także w konkurencjach sprawnościowych. Przy każdej stacji nauczycielowi - sędziemu pomagał rodzic. Rodzice zajęli się przygotowaniem i rozprowadzaniem loterii fantowej. Odwiedzali mieszkańców poszczególnych wsi i zbierali fanty na loterię. Ogromną pomocą służyli nam także strażacy- ochotnicy, którzy zajęli się przewożeniem i ustawianiem pawilonów, stoisk, dekoracji do przedstawień. Członkinie koła Gospodyń Wiejskich zajęły się grillowaniem i sklepikiem, a policja pomogła w przeprowadzaniu konkursów.

7. Czego się nauczyliśmy?
1. Realizacja takiego zadania przyczyniła się do integracji całego środowiska lokalnego ze szkołą. Wszystkie organizacje bardzo chętnie nam pomagały. 2. Na imprezę przybyły prawdziwe tłumy gości i wszyscy byli zainteresowani taka formą zabawy 3. Okazało się, że mamy bardzo zdolnych uczniów. Wykazali się dużymi zdolnościami kulinarnymi, teatralnymi, sportowymi i artystycznymi. 4. Praca w obrębie Festiwalu Nauki zaowocowała bardzo ciekawymi projektami. Nauczyła twórczego podchodzenia do problemu oraz współpracy w grupie. 5. Uczniowie chętnie podejmowali się tego typu zadań. Nie odbierali tego jako naukę, ale jako wspaniałą zabawę. 6. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły cieszyli się, iż w ten sposób można przybliżyć-pokazać z dobrej strony naszą placówkę rodzicom i ich rodzinom. 7. Myślimy, że dzieci dużo skorzystały dlatego zamierzamy powtórzyć w następnym roku szkolnym podobną imprezę.